Σάββατο 21 Μαρτίου 2020

#ΜένουμεΣπίτι - οδηγός επιβίωσης για γονείς παιδιών προσχολικής ηλικίας

Τις πρώτες μέρες του αναγκαστικού μας «εγκλεισμού» λόγω του κορωνοϊού, ζήτησα από τις νηπιαγωγούς του σχολείου μου να ετοιμάσουμε ιδέες για να στέλνουμε στους γονείς που έχουν μείνει με τα παιδιά τους στο σπίτι, προκειμένου να περνούν πιο εύκολα και δημιουργικά αυτές οι ώρες.


Πραγματικά αρχίσαμε να στέλνουμε e-mails, ετοιμάσαμε έναν πίνακα στο Pinterest όπου αρχίσαμε να «ρίχνουμε» όλες τις ιδέες μας για να τις βλέπουν οι γονείς, ανεβάσαμε αναρτήσεις στο Facebook ... ώσπου άρχισαν να έρχονται διαδικτυακά οι ερωτήσεις: 
«Δεν μας στέλνετε κανένα φυλλάδιο να τους κάνουμε»; 
«Δεν τους κάνετε με skype ομαδική ανάγνωση παραμυθιού»; 
«Πείτε μου πώς τους κάνετε τα γράμματα να του τα κάνω κι εγώ για να μην τα ξεχάσει»; 

Προβληματίστηκα γιατί οι γονείς ζητούσαν "έτοιμη τροφή"...Κι επειδή, προφανώς κι εγώ είμαι κλεισμένη στο σπίτι και έχω κι εγώ περισσότερο ελεύθερο χρόνο για να σκέφτομαι ΚΑΙ για να γράφω, άρχισαν να περνάνε διάφορες σκέψεις και ιδέες από το μυαλό μου, που θέλω να τις μοιραστώ μαζί σας. 

Σκέφτηκα λοιπόν, πως οι γονείς νιώθουμε πανικό που έχουμε τα παιδιά μας στο σπίτι και δεν ξέρουμε πώς να τα απασχολήσουμε όλη την ημέρα, γιατί είναι κάτι που δεν το έχουμε συνηθίσει ούτε εμείς ούτε τα παιδιά μας.

Ειδικά οι εργαζόμενες μητέρες, έχουμε στην πραγματικότητα ελάχιστο χρόνο κάθε μέρα που μπορούμε να περάσουμε μαζί τους και οι δραστηριότητες που μπορούμε να κάνουμε  είναι για το πολύ για δύο με τρεις ώρες την ημέρα  (οι οποίες περιλαμβάνουν και την προετοιμασία για τον ύπνο και το φαγητό, άρα ουσιαστικά λίγη ώρα για πραγματικό χρόνο απασχόλησης με τα παιδιά.)

Τα Σαββατοκύριακα που έχουμε όλοι, θεωρητικά, περισσότερο χρόνο, φροντίζουμε είτε να κάνουμε όσες δουλειές δεν προλάβαμε μέσα στην εβδομάδα ή να τους βρίσκουμε παιδάκια να παίζουν για να έχουμε κι εμείς την ευκαιρία να τα πούμε με κανέναν φίλο ή φίλη μας ή να τα τρέχουμε σε παιδικές χαρές, παιδότοπους, θέατρα, κινηματογράφους, μαγαζιά και όλα τα συναφή, οπότε πάλι δεν έχουμε πολύ χρόνο one-to-one.

Και έρχεται ένας ιός, που μας τα κόβει ΟΛΑ αυτά και μας λέει "μείνετε σπίτι, μην πάτε δουλειά, μείνετε ΟΛΗ την ημέρα με τα παιδιά σας, δεν γίνεται να φωνάξετε παππού και γιαγιά, δεν μπορείτε να τα στείλετε στον παιδικό σταθμό, δεν κάνει να πάτε παιδική χαρά, δεν γίνεται να παίξετε με άλλα παιδιά, δεν μπορείτε να πάρετε τα παιδιά σας βόλτα κτλ. και γενικά... βγάλτε τα πέρα μόνοι σας ΟΛΗ την ημέρα για πολλές μέρες."

΄Εχω μάθει πάντα να εκτιμώ και να αξιοποιώ όποια δυσκολία ή εμπόδιο έφερνε μπροστά μου η ζωή, ώστε να βρίσκω ένα θετικό λόγο που έγινε, ακόμα και αν δεν ήταν απόλυτα σαφής ο λόγος αυτός σε μένα στην αρχή. 


Πιστεύω ακράδαντα πως η ζωή μας δίνει "blessings in disguise" και πρέπει να έχουμε το νου μας να τα διακρίνουμε.  Άρχισα λοιπόν να σκέφτομαι, τι μας δίνει σε αυτή την περίπτωση η ζωή με αυτό τον αναγκαστικό εγκλεισμό στο σπίτι μας; 

Η απάντηση δεν άργησε να έρθει: αυτό που μας δίνει η ζωή τώρα και που λείπει από τα παιδιά μας (που είναι αλήθεια πως έχουν πολύ περισσότερες υλικές παροχές από αυτές που είχαμε εμείς σαν παιδιά) είναι ο ΧΡΟΝΟΣ. Και το ίδιο ισχύει βεβαίως και για εμάς τους ενήλικες ...

Κανείς μας δεν έχει χρόνο για τίποτα... τρέχουμε από το σπίτι στη δουλειά, μετά πίσω στο σπίτι, στο super market, στο γυμναστήριο, στα ψώνια, στα διάφορα εξωσχολικά... 

Δεν έχουμε χρόνο ούτε για τα παιδιά μας, ούτε για τον εαυτό μας... και αυτή τη φορά, η ζωή μας έδωσε ΧΡΟΝΟ

Για σκεφτείτε το λίγο ... ξαφνικά μπορείτε να ξυπνήσετε πιο ήρεμα, χωρίς άγχος (ακόμη και αν δουλεύετε από το σπίτι), να πιείτε πιο ήρεμα τον καφέ σας, να ετοιμάσετε το πρωινό σας με την ησυχία σας.  Έχετε το χρόνο να ασχοληθείτε με τα παιδιά σας χωρίς το άγχος της δουλειάς και όλων των υποχρεώσεων. Έχετε το χρόνο να μείνετε σπίτι σας και να μην τρέχετε γύρω-γύρω αδιάκοπα, σα να μην υπάρχει αύριο...

Πολλές φορές, όταν ρωτάω τις μαμάδες του σχολείου: «γιατί δεν αφήνετε το παιδί σας να ντυθεί μόνο του το πρωί;» ή «γιατί δεν το αφήνετε να φάει μόνο του;» ή «γιατί δεν το αφήνετε να κάνει δουλειές μαζί σας στο σπίτι»,  μαντέψτε ποια απάντηση παίρνω... «Δεν προλαβαίνω! Πρέπει να φύγω γρήγορα για τη δουλειά!» «Δεν προλαβαίνω! Πρέπει να κάνει μπάνιο γρήγορα για να πέσει στο κρεβάτι για να ξυπνήσει αύριο για το σχολείο». Η ζωή μας όλη ένα "Δεν προλαβαίνω"...

Λοιπόν... σας έχω νέα!!! ΤΩΡΑ είναι η ευκαιρία της ζωής σας να βοηθήσετε τα παιδιά σας προσχολικής ηλικίας να γίνουν επιτέλους ανεξάρτητα και αυτόνομα, χωρίς να έχετε την πίεση του χρόνου.

Θέλω να καταλάβουν οι γονείς παιδιών προσχολικής ηλικίας πως το πιο σημαντικό πράγμα που θέλουμε οι νηπιαγωγοί να μάθουμε στα παιδιά σας ΔΕΝ είναι τα γράμματα, ΔΕΝ είναι οι αριθμοί, ΔΕΝ είναι το να ζωγραφίζουν μέσα στις γραμμές ή να ξέρουν τα σχήματα και χρώματα και τα ζώα.

Οκ, ναι, τους μαθαίνουμε και αυτά, αλλά τα πιο σημαντικά πράγματα που τους μαθαίνουμε είναι να είναι αυτόνομα, ανεξάρτητα, να έχουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους, να μη φοβούνται να δοκιμάζουν καινούργια πράγματα και να μαθαίνουν τον κόσμο γύρω τους με βιωματικό τρόπο

Δεν μας νοιάζει στον παιδικό σταθμό αν τα παιδιά θα λερώσουν τα χέρια τους ή τα ρούχα τους ή το πάτωμα ή τα έπιπλα. Δεν μας νοιάζει τόσο το τελικό αποτέλεσμα, αλλά η προσπάθεια που κάνουν. Επίσης, κατανοούμε ότι το παιδί έχει έμφυτη περιέργεια για τον κόσμο γύρω του και την εκμεταλλευόμαστε, χωρίς να το περιορίζουμε.  

Θέλω λοιπόν να σας ζητήσω, αφού ευχαριστήσετε τη ζωή για το ανέλπιστο δώρο που σας έστειλε, που είναι ο ΧΡΟΝΟΣ, να το αξιοποιήσετε όσο καλύτερα μπορείτε, με πράγματα που μπορείτε να κάνετε με τα παιδιά σας στο σπίτι για τα παιδιά σας και για εσάς. 

Θέλω να σας διαβεβαιώσω πως με τις καθημερινές δραστηριότητες που κάνετε στο σπίτι, και τις οποίες  συνήθως  κάνετε κάτω από πίεση χρόνου, τα παιδιά σας μπορούν να αναπτύξουν άπειρες δεξιότητες που θα χρειαστούν τόσο στη σχολική όσο και στην κανονική ζωή τους. Λέγεται "σχολείο ζωής"...

Αφήστε τα παιδιά με την ησυχία τους και χωρίς να πιέζονται χρονικά:
  • Να ετοιμάσουν και να σερβίρουν το πρωινό τους 

    Βάλτε τα παιδιά σας, για παράδειγμα, να πάρουν το μπωλ τους, να το βάλουν στο τραπέζι, να πάρουν το κουτί με τα δημητριακά να βάλουν μέσα με ένα κουτάλι 2 ή 3 κουταλιές δημητριακά, να πάρουν στα χέρια τους το μπουκάλι το γάλα (ΝΑΙ, θα είστε κοντά τους, ΟΧΙ δεν θα το κάνετε εσείς γι' αυτά) να γεμίσουν το μπωλ τους, να φροντίσουν να πάρουν το κουτάλι τους,  το ποτήρι τους, την πετσέτα τους και ό,τι άλλο χρειάζονται για το πρωινό τους και να κάτσουν όμορφα και ωραία να το φάνε.     
                                          
    Αν τρώτε ψωμί με βούτυρο και μέλι, να πάρουν μόνα τους το ψωμί, να το βάλουν στο πιάτο τους, να προσπαθήσουν μόνα τους να αλείψουν με ένα μαχαιράκι (χωρίς δοντάκια) το βούτυρο και το μέλι, που θα έχουν βγάλει με τη βοήθειά σας από το ψυγείο και θα τα έχουν βάλει επάνω στο τραπέζι ... Νομίζω πως καταλαβαίνετε τι εννοώ ... 
Και για να είστε ήσυχοι πως τα παιδιά σας δεν θα πάθουν τίποτα κάνοντας μόνα τους αυτά που αναφέρω, σας ενημερώνω πως οποιοδήποτε παιδί άνω των 2,5 ετών ΜΠΟΡΕΙ να τα κάνει αυτά, αν του δείξετε εμπιστοσύνη,  έχετε χρόνο και υπομονή και κυρίως,  αν δεν του τα κάνετε εσείς αντί για αυτό !!!

  • Να μάθουν να ντύνονται και να ξεντύνονται 
Αφήνετε τα παιδιά να ντυθούν μόνα τους το πρωί και να ξεντυθούν το βράδυ. Με τη βοηθειά σας, αλλά ΜΟΝΑ τους! Μπορούν να το κάνουν!
  • Να στρώνουν το κρεβάτι τους
  • Να βάζουν τα ρούχα τους που έχουν φορέσει όλη την ημέρα σε ένα σημείο που θα τους υποδείξετε στο δωμάτιό τους ή στα άπλυτα. Να βάλουν την πυτζάμα τους όπου τους δείξετε το πρωί και να τη διπλώσουν.
  • Να βάζουν τα ρούχα μαζί σας στα άπλυτα
  • Να τα ξεχωρίσουν σε χρωματιστά και λευκά
  • Να τα απλώσουν μαζί σας με τα μανταλάκια
  • Να ξεχωρίζουν τα πλυμένα ανά είδος ή χρώμα ή μέγεθος
  • Να μάθουν να διπλώνουν τα ρούχα της οικογένειας, πετσέτες, τραπεζομάντηλα
  • Να βάζουν και να βγάζουν τα παπούτσια τους
  • Να δένουν τα παπούτσια τους
  • Να μάθουν να πλένουν μόνα τους ΣΩΣΤΑ τα χέρια τους
  • Να πλένουν τα δόντια τους, να χτενίζονται 
  • Να κάνουν μπάνιο (ΝΑΙ, ένα παιδί άνω των 3 ετών μπορεί να μάθει να πλένεται μόνο του και απλά να είστε δίπλα του, χωρίς να του τα κάνετε όλα εσείς)
ΜΗΝ τα βάλτε στην μπανιέρα και αρχίσετε να τα πλένετε εσείς με μανία. 
Βάλτε τα μέσα, ετοιμάστε τους το νερό όπως το θέλουν και καθίστε κοντά τους.  Ήρεμα. Βάλτε ήρεμη, χαλαρωτική μουσική. 
Ενθαρρύνετέ τα να πλυθούν μόνα τους. Μπορούν. Πιστέψτε με. Δείξτε τους εμπιστοσύνη.

Αν νιώθετε εσείς οκ με αυτό, μπείτε μαζί τους στην μπανιέρα. Κάντε το και φορώντας μαγιώ. Θα είναι σα να είστε σε πισίνα. Θα χαλαρώσετε και εσείς και τα παιδιά σας. Υπάρχουν άπειρα παιχνίδια που μπορείτε να παίξετε μαζί τους μέσα στην μπανιέρα. Αφήστε τα ίδια τα παιδιά να σας καθοδηγήσουν... έχουν μεγάλη φαντασία.

Μετά το μπάνιο... δείξτε τους πώς και αφήστε τα να κρεμάσουν μόνα τους την πετσέτα ή το μπουρνούζι τους στη συγκεκριμένη κρεμάστρα.  Δείξτε τους πώς να χρησιμοποιούν το πιστολάκι για να στεγνώσουν τα μαλλιά τους. Δώστε τους το χρόνο να βάλουν τις πυτζάμες τους. Να πλύνουν τα δόντια τους. Να διαλέξουν το παραμύθι που θέλουν να τους διαβάσετε. Να πέσουν στο κρεβάτι.
  • Να κάνουν όλες τις δουλειές του σπιτιού, να σκουπίσουν με τη σκούπα και το φαράσι (υπάρχουν και σε μικρότερο μέγεθος, αν δυσκολεύονται πολύ με τα κανονικά...) να σφουγγαρίσουν, να ξεσκονίσουν. 
Αν κάνετε τις δουλειές αυτές ΜΑΖΙ τα παιδιά σας θα θέλουν να τις κάνουν γιατί θέλουν να κάνουν πράγματα μαζί σας! 

Μην πείτε: "μάζεψε εσύ τα παιχνίδια σου κι εγώ θα σφουγγαρίσω". 
Πείτε:  "έλα να μαζέψουμε μαζί τα παιχνίδια σου - να δούμε ποιος θα το κάνει πιο γρήγορα!!! και μετά θα χρειαστώ τη βοήθειά σου για να σκουπίσουμε, σφουγγαρίσουμε, απλώσουμε" (βάλτε οποιαδήποτε δουλειά θέλετε να κάνετε)

ΠΡΟΣΟΧΗ! Μη σας πιάσει τρέλα να κάνετε γενική καθαριότητα! Σκοπός είναι να μπορέσετε να κάνετε κάποιες βασικές δουλειές του σπιτιού και να εμπλέξετε και τα παιδιά σε αυτές. Θα χαρούν να σας βοηθήσουν, θα έχουν αναπτύξει δεξιότητες κι εσείς θα έχετε κάνει τη δουλειά σας! 
  • Να μαγειρέψουν μαζί σας ή να κάνουν γλυκά 
Ετοιμάστε μαζί με τα παιδιά σας το πρωινό/μεσημεριανό/βραδινό. 

Βρείτε μαζί τα υλικά που θα χρησιμοποιήσετε, μιλήστε γι' αυτά, για τις ιδιότητές τους (λαχανικά, ελαιόλαδο, όσπρια, μυρωδικά) ... κόψτε μαζί τους (επιμένω... αφήστε τα να δοκιμάσουν να κόβουν με ένα «ασφαλές» μαχαίρι), αφήστε τα να ανακατέψουν, να μυρίσουν τα υλικά, μαγειρέψετε μαζί τους... ΝAI, θα σας πάρει περισσότερο χρόνο από το κανονικό, αλλά έχετε αρκετό είπαμε... και επίσης, τα παιδιά τα ενθουσιάζει το μαγείρεμα και η ζαχαροπλαστική...
  • Να μάθουν να στρώνουν το τραπέζι (καιρός ήταν να έχουμε χρόνο να φάμε σαν οικογένεια όλοι μαζί...)
Μετράτε μαζί τους και υπολογίζετε πόσα άτομα είστε, πόσα σουπλά, πόσα πιάτα, πόσα ποτήρια, πόσα μαχαιροπήρουνα χρειάζεστε. 

Αφήνετε τα παιδιά να μεταφέρουν πιάτα και ποτήρια (έστω κι ένα ένα!!!) στο τραπέζι. ΔΕΝ ΤΟ ΚΑΝΕΤΕ ΕΣΕΙΣ.  

Παίρνουν μόνα τους τα μαχαιροπήρουνα και μαθαίνουν να τα βάζουν δεξιά και αριστερά από τα πιάτα. 

Δείξτε τους να διπλώνουν τις χαρτοπετσέτες!  
  • Να μάθουν να σερβίρονται μόνα τους (μην τους φέρετε ένα έτοιμο πιάτο μπροστά τους)... 
Αφήστε τα παιδιά σας να αποφασίσουν πόσο φαγητό θα βάλουν στο πιάτο τους. Οι μαμάδες έχουν την τάση να γκρινιάζουν για το φαγητό των παιδιών τους... πόσο τρώνε και πόσο δεν τρώνε. (Με την ευκαιρία να τονίσω πως αυτή την περίοδο του «εγκλεισμού» τα παιδιά σας μπορεί να τρώνε λιγότερο... Καίνε πολύ λιγότερες θερμίδες από το κανονικό λόγω της έλλειψης κανονικών δραστηριοτήτων, οπότε ... ΜΗΝ τα πιέζετε να φάνε!)

Εξηγήστε στα παιδιά πως αν πάρουν λίγο φαγητό, μπορούν να σερβιριστούν ξανά. Αν βάλουν πολύ, θα πρέπει να το φάνε όλο που έχουν πάρει (ναι, υπάρχουν και λαίμαργα παιδιά, τα βλέπουμε κι εμείς στο σχολείο).   

Μετά από λίγες μέρες θα δείτε πόσο εύκολα θα αρχίσουν να υπολογίζουν σωστά πόσο θέλουν να φάνε. Γιατί αν πάρουν λίγο και μέχρι το επόμενο γεύμα δεν τους δώσετε κανένα κουλουράκι, σοκολατάκι και ο,τιδήποτε σχετικό, θα καταλάβουν ότι πρέπει να τρώνε το φαγητό τους την ώρα του γεύματος, όχι όλη την ημέρα.

Και πιστέψτε με, τα παιδιά δεν είναι χαζά. Ξέρουν ακριβώς πόσο πρέπει να φάνε... Εμείς μπλεκόμαστε στα πόδια τους και τους παίρνουμε τον έλεγχο μίας από τις πρωταρχικές τους ανάγκες επιβίωσης.

Τα ενθαρρύνετε να πάρουν και λαχανικά στο πιάτο τους. Ντοματίνια (κομμένα) και αγγουράκι σε στικς είναι μεγάλα hits...
  • Να μάθουν να τρώνε ήρεμα και χωρίς άγχος.
Φάτε με ηρεμία στο τραπέζι (και ΜΗΝ τα ταϊζετε! Άνω των 15 μηνών τα παιδιά μπορούν και ΠΡΕΠΕΙ να τρώνε μόνα τους.)

Και παρακαλώ ... μην τους βάζετε το tablet/ κινητό μπροστά τους για να φάνε!!! 

Όταν τα παιδιά τρώνε πρέπει να είναι μια ΣΥΝΕΙΔΗΤΗ πράξη, να καταλαβαίνουν πως θρέφουν το σώμα τους, να μην το κάνουν μηχανικά, απλά για να σας ευχαριστήσουν πως τρώνε... (για αυτό και μόνο μπορεί να γραφτεί ολόκληρο άρθρο ... επιφυλάσσομαι για αργότερα...)

Και μια και αυτή την εποχή προφανώς θα καθόμαστε όλοι μαζί στο τραπέζι, αξιοποιήστε το χρόνο για να συζητήσετε μεταξύ σας και με τα παιδιά σας. Το οικογενειακό τραπέζι ήταν πάντα ένας «χώρος» συνάντησης της οικογένειας και ανταλλαγής ιδεών. Είναι ευκαιρία να ακούσετε τι έχουν να πουν τα παιδιά σας και να σας ακούσουν και αυτά να συζητάτε και όχι να παίζετε με το κινητό σας.

Επίσης, είναι πολύ σημαντική ευκαιρία να συζητήσετε τις ανησυχίες που έχουν τα παιδιά αυτή την περίοδο. 
  • Να μάθουν να μαζεύουν το τραπέζι
Αφήστε τα παιδιά να σας φέρουν τα πιάτα από το τραπέζι είτε για να πλύνετε είτε για να τα βάλετε στο πλυντήριο. 

Αν τα βάζετε στο πλυντήριο, δείξτε τους πώς να τα βάλουν το πλυντήριο και σε επόμενο στάδιο να αδειάσουν το πλυντήριο και να τακτοποιήσουν τα πιατικά στη θέση τους.

Αν τα πλένετε εσείς, αφήστε τα παιδιά να τα σκουπίσουν και μετά βοηθήστε τα να τα τακτοποιήσουν στη θέση τους. 

Κάλλιστα μπορούν να σας βοηθήσουν ΚΑΙ στο πλύσιμο οφείλω να πω. (όχι ΔΕΝ θα τα σπάσουν και αν σπάσουν και κανένα, πιστέψτε με, δεν πειράζει... ξεκινήστε με το πρόχειρο σερβίτσιο σας.)
  • Να μάθουν να κόβουν με μαχαίρι (υπό την παρακολούθησή σας εννοείται)
  • Να τακτοποιήσουν μαζί σας ντουλάπια 
  • Να παίξουν με τα κατσαρολικά  - δεν φαντάζεστε πόσο χαίρονται τα παιδιά να παίζουν με αυτά -  (να ακούσουν τι ήχο κάνει η κάθε κατσαρόλα ανάλογα με το μέγεθός της, να συγκρίνουν το βάρος, τη χωρητικότητά τους, το ύψος, το πλάτος της)
  • Να ξεχωρίσουν τα παιχνίδια τους (ποια χρειάζονται και ποια είναι για μικρότερα παιδιά και μπορείτε να τα δώσετε) 
  • Τα ταξινομήσουν μαζί σας ό,τι υπάρχει μέσα στο σπίτι (μπαχαρικά, λαχανικά, φρούτα ρούχα, παπούτσια, πετσέτες, ζυμαρικά, όσπρια...)
Επίσης, μια και έχετε χρόνο:

Παίξτε μαζί τους μπάλα, μαξιλαροπόλεμο, κρυφτό, κυνηγητό. Χαζολογήστε. Κυλιστείτε στο πάτωμα. Απλά παίξτε... Παίξτε παιχνίδια που παίζαμε κι εμείς παιδιά.  Απολαύστε το χρόνο που σας δίνεται...

Διαβάστε τους βιβλία ή βάλτε τα ακούσουν βιβλία από αυτά που προσφέρουν εκδοτικοί οίκοι (δείτε αυτό το link)

Διευκρίνιση: 
Δεν εννοώ να περάσετε ΟΛΗ την ημέρα σας έτσι.   Τα παιδιά μας δεν πρέπει να μάθουν πως όλη την ημέρα θα ασχολείται ένας ενήλικας μαζί τους.  Έχετε κι εσείς δικαίωμα σε προσωπικό χώρο και χρόνο, ειδικά αυτές τις δύσκολες μέρες... 

Είναι αλήθεια πως τα παιδιά χαίρονται να είναι μαζί μας (νομίζω πως κυρίως αυτό τους δίνει χαρά, περισσότερο από οτιδήποτε άλλο) ... και θεωρητικά πρέπει να χαιρόμαστε κι εμείς όταν ασχολούμαστε μαζί τους. 

Και μέσα σε αυτό το πλαίσιο, θα μάθουν τα παιδιά πως, όπως υπάρχει ουσιαστικός χρόνος που περνάνε οι γονείς μαζί τους, έτσι υπάρχει και χρόνος που πρέπει να τον περάσουν μόνα τους και να βρούνε τρόπο να απασχοληθούνε μόνα τους, ώστε να έχουν και οι γονείς τους το δικό τους χρόνο.

Μικρό μυστικό: Είναι πολύ σημαντικό για όλους να οργανώσετε την ημέρα σας. Τι εννοώ; Κάντε ένα ημερήσιο πρόγραμμα. 

Ο χρόνος που είναι οργανωμένος και οριοθετημένος από εσάς σας δίνει ένα πλαίσιο για να λειτουργήσετε και δεν κάνει την ημέρα να φαίνεται ατελείωτη (που με ένα παιδί για πολλές μέρες στο σπίτι... κάποιες μέρες μπορεί να φαίνονται ατελείωτες!) Δεν είναι πιεστικός, όπως όταν πρέπει να πάτε στη δουλειά, αλλά σας δίνει ένα ευέλικτο πλαίσιο. 

Βρείτε μόνοι σας σαν οικογένεια ποιο γενικό πλάνο σας εξυπηρετεί. 
  • Τι ώρα ξυπνάτε σαν οικογένεια. 
  • Τι ώρα τρώτε μεσημεριανό; 
  • Πόση ώρα έχετε ανάγκη να μείνετε μόνοι σας για να κάνετε πράγματα για τη δουλειά σας; 
  • Πόση ώρα έχετε ανάγκη να ξεκουραστείτε το μεσημέρι; 
  • Τι ώρα θέλετε να κοιμηθούν τα παιδιά το βράδυ; 
Ανάμεσα σε αυτές τις ώρες που είναι σημαντικές για την οικογένειά σας (και εσάς), βάλτε πόσες ώρες μπορείτε να διαθέσετε για δραστηριότητες που είναι αποκλειστικά για τα παιδιά σας* και πόσες σε συνδυασμό με δουλειές του σπιτιού, που πρέπει να γίνονται πλέον ΜΑΖΙ με τα παιδιά σας. 

Φροντίστε να "σπάτε" το χρόνο, έχοντας στο μυαλό σας πως τα μικρά παιδιά δεν μπορούν να κάνουν την ίδια δραστηριότητα για πολλή ώρα. 

*ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ να θυμάστε: Τα παιδιά χρειάζονται την πλήρη αφοσίωσή μας όταν παίζουμε μαζί τους. Αν ασχολείστε μαζί τους και συγχρόνως βλέπετε με το ένα μάτι την τηλεόραση που παίζει, το με το άλλο μάτι το κινητό και το μυαλό σας τρέχει σε αυτά που πρέπει να κάνετε όταν επιστρέψετε στη δουλειά ... δεν το θεωρούν χρόνο που τους αφιερώνετε αποκλειστικά. Το θεωρούν ημίμετρο και ζητάνε όλο και περισσότερο. 

Σας δίνω ενδεικτικό παράδειγμα, για να σας βοηθήσει να το διαμορφώσετε ανάλογα με τα ωράρια της δικής σας οικογένειας.  

Αν σας βοηθάει (που τα παιδιά τα βοηθάει σίγουρα) φτιάξτε αυτό το ημερήσιο πρόγραμμα μαζί με τα παιδιά σας  σε ένα μεγάλο χαρτί και κολλήστε στο ψυγείο για να το βλέπετε όλοι... Ένα πρόγραμμα θέτει πάντα ένα "όριο" που πρέπει να είναι σεβαστό από όλους....

8.00 - 9.00 Πρωινό ξύπνημα - προετοιμάσετε με τα παιδιά το πρωινό, με τον τρόπο που έχω αναφέρει παραπάνω.

9.00 - 10.30  Απασχόληση με τα παιδιά. 

Μοιράστε το χρόνο σας έξυπνα σε μισάωρα.

Κάντε ένα μισάωρο καθαρά "εκπαιδευτικά" παιχνίδια ή δραστηριότητες που είτε σας έχουν στείλει οι δασκάλες σας (με συγκεκριμένο παιδαγωγικό στόχο - χρώματα, σχήματα, διαδρομές σε χαρτί ή στο χώρο, χειροτεχνίες, χρήση κόλλας και γενικά τέτοιου είδους δραστηριότητες είτε που τις έχετε βρει μόνοι σας.  Έχουμε ανεβάσει πολλές δραστηριότητες  σε πίνακα στο Pinterest,  όπως ανέφερα παραπάνω, αλλά σίγουρα μπορείτε να βρείτε και μόνοι σας.

Το 2ο μισάωρο παίξτε πιο  "χαλαρά" (με τουβλάκια, παζλ, αυτοκινητάκια, lego και γενικά  τέτοιου τύπου παιχνίδια). Μετά από δραστηριότητα που απαιτεί συγκέντρωση, τα παιδιά πρέπει να κάνουν κάτι πιο χαλαρό.

Το 3ο μισάωρο διαβάστε παραμύθι, ζωγραφίστε, τραγουδήστε τραγούδια με τα παιδιά.  Ενθάρρυνετέ τα να χορέψουν με τη μουσική, χορέψτε κι εσείς μαζί, θα χαλαρώσετε!

Δείτε αυτό το link που έχει διάφορα sites με χορό και κίνηση.

10.30 -11.30 Ώρα για κάποιες από τις δουλειές του σπιτιού ΜΑΖΙ με τα παιδιά σας

11.30 - 12.30 Ώρα για παιχνίδι σε ανοιχτό χώρο

Αν είστε τυχεροί και έχετε κήπο, βγάλτε τα παιδιά στον κήπο. Είτε αφήστε τα σκάψουν, να μαζέψουν φύλλα, ξυλαράκια, κουκουνάρια, να παρατηρήσουν φυτά και ζουζούνια και να παίξουν με τα χώματα είτε να παίξουν ελεύθερα.  

Αν έχετε μπαλκόνι με γλάστρες, κάντε κηπουρική. Φυτέψτε σε γλάστρες φασόλια, φακές, πατάτες, κρεμμύδια... Τα παιδιά λατρεύουν το χώμα... 

Αν όχι, πάρτε τα και πάτε να περπατήσετε, να κάνετε ποδήλατο, πατίνι, βόλτα με το καρότσι σε σημείο ΠΟΥ ΔΕΝ ΘΑ ΕΧΕΙ ΚΟΣΜΟ (δρόμος θα είναι, πάρκο θα είναι, κάποιο δασάκι κοντά σας... κάτι θα υπάρχει). Ακούστε τα πουλάκια που κελαηδάνε, αφήστε τα να σκαρφαλώσουν σε δέντρα, να κυλιστούνε στο χορτάρι... Χαλαρώστε και απολαύστε το.  Ο καθαρός αέρας και η άσκηση θα κάνει καλό σε όλους σας... και ενισχύει και το ανοσοποιητικό.

12.30 - 13.30 Προετοιμασία μεσημεριανού

13.30- 14.30 Στρώσιμο τραπεζιού μαζί με τα παιδιά και μεσημεριανό

14.30 - 16.30 ΄Ωρα ανάπαυσης 

Αν τα παιδιά κοιμούνται, βάλτε τα για ύπνο. 

Αν δεν κοιμούνται, αφήστε τα να κάνουν κάτι που τα χαλαρώνει (ίσως να δούνε παιδικά στην τηλεόραση ή να ακούσουν ένα παραμύθι από tablet ή κάτι σχετικό). Πάντως ... ξεκουραστείτε οικογενειακώς. 

Αν προτιμάτε να κάνετε κάτι για την εργασία σας αυτή την ώρα, κάντε το.

16.30 - 18.00 Δεύτερος κύκλος αποκλειστικής απασχόλησης μόνο με τα παιδιά σας. 

Ακολουθήστε τις οδηγίες του ωραρίου 9.00 με 10.30... και τελειώστε με το μάζεμα των παιχνιδιών που χρησιμοποιήσατε όλη την ημέρα ΜΑΖΙ με τα παιδιά. 

18.00 - 19.00 Προετοιμασία βραδινού ή δεύτερος κύκλος εργασιών σπιτιού που πρέπει να γίνουν για το σπίτι και όλη την οικογένεια. 

Ακολουθήστε τις οδηγίες του ωραρίου 12.30 έως 14.30.

19.00 - 20.30 Προετοιμασία για ύπνο

Αφήστε τα παιδιά να βγάλουν μόνα τους τα ρούχα τους (να τα μαζέψουν, να τα διπλώσουν και όλα όσα ανέφερα παραπάνω...) Να τα βάλουν όπου τους υποδείξετε. 

Ξεκινήστε την ετοιμασία για το βραδινό τους μπάνιο/ντους.

Διαλέξτε μαζί ένα παραμύθι για να διαβάσετε πριν πέσουν το κρεβάτι. 
Αν θέλετε να δούνε παιδικά, αποφύγετε την ώρα πριν τα βάλετε στο κρεβάτι. 
Η έκθεση στην τηλεόραση ή τα tablets τους πριν τον ύπνο προκαλεί υπερδιέγερση και δεν μπορούν να κοιμηθούν.

Tips

  • Ζητώ συγνώμη για το μέγεθος της ανάρτησης. Έχω πολύ χρόνο όπως βλέπετε... και πράγματα που ήθελα από καιρό να πω στους γονείς...
  • Όλα όσα έγραψα προϋποθέτουν πως είμαστε όλοι στην οικογένεια υγιείς (το οποίο εύχομαι με όλη την καρδιά μου, για όλους μας...) και έχουμε όλα τα στοιχειώδη για να είναι η ζωή μας όπως τη θέλουμε. Έχω πλήρη επίγνωση πως δεν έχουν όλες οι οικογένειες όλες τις δυνατότητες ... Αναφέρομαι σε ένα μέσο όρο.
  • Μην προσπαθείτε να δουλεύετε για τη δουλειά σας και να έχετε τα παιδιά σας δίπλα σας χωρίς απασχόληση ή ξεκούραστα. Δεν θα βγει. Αν τους έχετε διαθέσει μία ώρα για να έχετε κάνει πράγματα μαζί, σίγουρα θα σας αφήσουν μετά για μία ώρα μόνη σας να κάνετε ό,τι θέλετε να κάνετε. Να θυμάστε να "σπάτε" το χρόνο...
  • Αν είστε και οι δύο γονείς στο σπίτι και πρέπει να εργάζεστε και οι δύο από μακριά από τη δουλειά σας, κάντε βάρδιες. Το πρωί θα δουλεύει ο ένας, το απόγευμα ο άλλος. Ή από τις 8.00 μέχρι τις 12.00 ο ένας, από τις 12.00 έως τις 4.00 ο άλλος. Η εμπειρία μου έχει δείξει πως πολλές φορές όταν δουλεύεις από το σπίτι και δεν έχει διάσπαση από συνεργάτες, δουλεύεις πιο αποδοτικά και χρειάζεσαι λιγότερο χρόνο για να βγάλεις τη δουλειά που πρέπει να βγάλεις.
  • Όλες οι δραστηριότητες που μπορείτε να κάνετε στο σπίτι, καλύπτουν όλους τους παιδαγωγικούς στόχους που έχουμε στο νηπιαγωγείο/παιδικό σταθμό (συντονισμό κινήσεων, λεπτή κινητικότητα, αδρή κινητικότητα, μαθηματικά, ανάγνωση, γραφή, βιωματική διδασκαλία, αισθητηριακές ασκήσεις... τα πάντα!!!) Αν τα γράψω αναλυτικά δίπλα από την κάθε δραστηριότητα θα μου πάρει ώρες. Οπότε, εμπιστευτείτε με ... το παιδί εκπαιδεύεται κανονικά μαζί σας ... μόνο το κοινωνικό του κομμάτι μένει πίσω... 
Φυσικά, αυτό δεν σημαίνει πως δεν χρειάζονται να πηγαίνουν σχολείο και εύχομαι μέσα από την καρδιά μου τα σχολεία να ανοίξουν σύντομα...

Απλά σημαίνει πως εσείς ως γονείς μπορείτε να τα βοηθήσετε ουσιαστικά στο να γίνουν ανεξάρτητα και αυτόνομα, ενώ τα έχετε στο σπίτι μαζί σας όλη την ημέρα αυτή την δύσκολη περίοδο! 

Μην ξεχνάτε πως η οικογένεια είναι και θα είναι πάντα το πρώτο και κύριο σχολείο των παιδιών.  Και αυτό είναι αξία ανεκτίμητη και θα σας ευγνωμονούν τόσο τα ίδια τα παιδιά σας σε όλη τους τη ζωή όσο και όλες οι δασκάλες τους, σε όλες τις βαθμίδες.

Εύχομαι μέσα από την καρδιά μου αυτή η περίοδος να περάσει γρήγορα και να γυρίσουμε όλοι στην καθημερινότητά μας...

1 σχόλιο:

  1. Ως νηπιαγωγός και όχι ως μαμά αλλά ως θεία ενός μικρού ζουζουνιού σου βγάζω το καπέλο! Εξαιρετική προσέγγιση του άπλετου χρόνου! μην ξεχνάμε ότι παλαιότερα χρόνια η μητέρα είχε την αποκλειστική μόρφωση και εκπαίδευση των παιδιών! πολύ καλά αναφέρεις επίσης και για την αυτονομία του παιδιού! κάνει καλό και στο ίδιο και στην μαμά! Ελπίζω να το δουν πολλοί γονείς τόσο μαμάδες όσο και μπαμπάδες! Ευχαριστούμε! Keep going! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή